کلید راکر 3 پایه کوچک

شناسه محصول: KYRA-3 دسته: , ,
کلید راکر 2 حالت 3 پایه کوچک (بچه راکر)
بچه راکر
طول: 8 میلی متر
عرض: 12 میلی متر
ارتفاع: 10 میلی متر

2,000 تومان

ناموجود

ویژگی های محصول

وزن 0.001 گرم
نوع

راکر سوئیچ

توضیحات محصول

ارائه شده در فروشگاه قطعات الکترونیک بازار برق
انواع سوئیچ ها
سوئیچ های وسایل الکترومکانیکی هستند که در مدارهای الکتریکی به منظور کنترل توان  استفاده می شوند، هنگامی که سیستم ها خارج از محدوده ی عملکرد هستند تشخیص داده و همچنین محل تقریبی سیگنال های کنترلی صادر شده از قسمت های مختلف ماشین ها و قطعات کار را تشخیص داده، وسیله ای برای کنترل دستی ماشین و فرآیند بوده، کنترل روشنایی و بسیاری دیگر از کارها را می توانند انجام دهند. سوئیچ ها استایل های مختلفی دارند و به وسیله ی دست، پا و یا از طریق تشخیص فشار، سطح و یا اشیاء تحریک می شوند. سوئیچ ها می توانند از نوع خاموش-روشن ساده باشند و یا می توانند دارای چندین حالت مختلف بوده که در هر حالت می توانند سرعت را کنترل نموده و یا برای کنترل فن های چند سرعته به کار روند. عملگرهای سوئیچ در اندازه و شکل های متفاوت یافت می شوند مانند سوئیچ های تاگل (toggle) و یا باتون (Botton) ، و همچنین رنگ های مختلف دارند.
عملکرد سوئیچ توسط تعداد پل ها و حالت هایی که دارد، تعریف می شود. “پل” ها مدارهای منحصر به فردی هستند که سوئیچ کنترل می کند (یعنی یک سوئیچ سه پل، سه مدار را کنترل می کند). “حالت” ها تنظیمات و موقعیت های یکتایی هستند که هر سوئیچ دارد (یعنی یک سوئیچ دو کاره می تواند در دو موقعیت مختلف خاموش/روشن ، تند/کند و مانند آن عمل کند). ترکیب تعداد پل ها و حالت های توضیح مختصری در مورد عملکرد سوئیچ می دهد. به طوری که در مورد “سوئیچ تک پل و دو کاره” به عملکرد سوئیچ به طور ضمنی اشاره می شود. عموما نام انواع سوئیچ ها برای اختصار مخفف می شود. مثلا سوئیچ تک پل و دو کاره (single-pole, double-throw switch) به صورت سوئیچ “SPDT” مخفف می شود.
ساده ترین نوع سوئیچ تک پل و تک عملکرد می باشد (SPST) که وسیله ای است که به صورت یک سوئیچ “خاموش-روشن” عمل می کند. سوئیچ های دو پل و دو کاره  (DPDT)عموما به عنوان مدارات معکوس کننده ی پلاریته ی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. سوئیچ هایی که تا چهار پل و سه حالت دارند متداول هستند.
سوئیچ های فشاری
سوئیچ های فشاری قطعات الکترو مکانیکی هستند که با دست تحریک می شوند و برای سوئیچینگ مدارها استفاده می شوند. آن ها از پرکاربردترین انواع سوئیچ هایی هستند که در تابلوهای کنترل صنعتی استفاده می شوند.
ویژگی های اصلی آن ها تک عملکرد یا دو عملکرده بودن تابع سوئیچ، نوع اتصال، نوع نصب، نوع محرک و قطر سطح مقطع تابلو می باشد. قطر سطح مقطع 30 میلی متر یک سایز صنعتی پرکاربرد است.
سوئیچ های فشاری حجم اصلی سوئیچ های دستی مورد استفاده در کنترل صنعتی را تشکیل می دهند. آن ها در شکل ها و استایل های مختلف جهت پوشش هر نوع سناریوی کنترل دستی موجود هستند.
کلید فشاری

سوئیچ های راکر

سوئیچ های راکر قطعات الکترو مکانیکی هستند که با دست تحریک می شوند و برای سوئیچینگ مدارها استفاده می شوند. موقعیت عملگر سوئیچ، بالا بودن یا فرو رفتن آن ، به صورت ظاهری می تواند خاموش یا روشن بودن مدار را نشان دهد.
ویژگی های اصلی آن ها تک عملکرد یا دو عملکرده بودن تابع سوئیچ، نوع نصب، نوع محرک و قطر سطح مقطع تابلو می باشد.
سوئیچ های راکر به منظور سوئیچینگ دستی بسیاری از کنترل های صنعتی مانند کنترل محصولات مصرفی و ماشین های دفتری، مورد استفاده قرار می گیرند.
کلید راکر

سوئیچ های چرخشی

سوئیچ های راکر قطعات الکترو مکانیکی هستند که با دست تحریک می شوند و برای سوئیچینگ مدارها و انتخاب تابع عملکرد استفاده می شوند. سوئیچ های چرخشی می توانند دو حالته و به صورت خاموش –روشن باشند و یا می توانند چندین توقف مجزا داشته باشند.
ویژگی های اصلی آن ها تعدا پل ها، تعداد حالت ها، نوع ساختار، نوع نصب و قطر سطح مقطع تابلو می باشد.
موقعیت سوئیچ های چرخشی به صورت ظاهری قابل بازبینی است، که این امکان را به اپراتور می دهد که با یک نگاه متوجه شود که کدام مدار روشن و کدام مدار خاموش است.
کلید سلکتوری

سوئیچ کشویی

سوئیچ های کشویی قطعات الکترو مکانیکی هستند که با دست تحریک می شوند و برای سوئیچینگ مدارها استفاده می شوند. عملگر سوئیچ به صورت یک لغزنده است که چهت کنترل مدار از یک موقعیت به موقعیت دیگر حرکت می کند.
ویژگی های اصلی آن ها تک عملکرد یا دو عملکرده بودن تابع سوئیچ، نوع نصب و قطر سطح مقطع تابلو می باشد.
سوئیچ های کشویی در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد که رنج سئیچینگ محدود بوده و هزینه ی اقتصادی مهم باشد.
آن ها به وفور به عنوان دکمه های خاموش و روشن استفاده شده و یا به عنوان سوئیچ های کنترلی عمومی به کار می روند.
کلید کشویی

سوئیچ Thumbwheel/Pushwheel

سوئیچ Thumbwheel  که به نام سوئیچ Pushwheel  هم نامیده می شود، قطعات الکترو مکانیکی هستند که با دست تحریک شده و توسط یک چرخ قابل گردش برای کنترل مدارهای الکتریکی به کار می رود. آن ها متناظر با موقعیت سوئیچ یک عدد را نمایش می دهند.
ویژگی های اصلی آن ها تعداد حالت ها، نوع نصب، نوع محرک، نوع خروجی کد بندی شده و قطر سطح مقطع تابلو می باشد.
سوئیچ های Thumbwheel به طور گسترده در صنایع هوایی  جهت کنترل پرواز و در ابزارها و کنترل کننده ها به کار می روند. همچنین آن ها در تجهیزات تست و اندازه گیری و قطعات کامپیوتر نیز به کار می روند.
سوئیچ های تاگل
سوئیچ های تاگل قطعات الکترو مکانیکی هستند که با دست تحریک می شوند و برای سوئیچینگ مدارها استفاده می شوند. آن ها توسط یک اهرم که درون یک کمان کوچک تحت فشار قرار گرفته تحریک می شوند. با حرکت اهرم به جلو و عقب مدار الکتریکی باز و بسته می شود؛ به همین دلیل موقعیت ظاهری سوئیچ بیانگر موقعیت مدار است.
ویژگی های اصلی آن ها تک عملکرد یا دو عملکرده بودن تابع سوئیچ، تنظیمات 1 محور، 2 محور و یا 3 محوری، در برخی موارد گیرنده یا فرستنده امواج در جهت مناسب یا تنظیمات تاگل به صورت کلید صلیبی، و نوع محرک می باشد.
کلیدهای تاگل به طور گسترده در تابلوهای الکترونیکی و تجهیزاتی که رنج وسیع تری از توابع عملکرد سوئیچ نیاز دارد، استفاده می شوند؛ مانند تابلوهای سوئیچ.
کلید کلنگی

سوئیچ های پدالی

سوئیچ های پدالی وسایل الکترو-مکانیکی هستند که جهت کنترل توان به وسیله ی پا در یک مدار الکتریکی به کار می روند. آن ها معمولا در ماشین ها و دستگاه هایی به کار می روند که اپراتور از دستش برای پایدار نمودن یک قطعه ی کار استفاده می کند.
ویژگی های کلیدی در این نوع سوئیچ ها تعداد پدال ها، توابع سوئیچینگ، ولتاژ و جریان نامی آن ها است.
سوئیچ های پدالی در بسیار ی از کاربردها مانند دستگاه های پرس مورد استفاده قرار می گیرند که در آن ها کنترل به وسیله ی دست نمی تواند یک چرخه را به کار بیاندازد. همچنین استفاده از آن ها در تجهیزات بیمارستانی و ماشین های دفتری متداول است.
سوئیچ پدالی

سوئیچ های تشخیص سطح یا لول سوئیچ

سوئیچ های تشخیص سطح و یا لول سوئیچ ها (level switch) وسایل الکترومکانیکی هستند که می توانند سطح مایعات، پودرها و جامدات را تشخیص دهند. آن ها در تانک ها، بشکه ها و مخازن نصب می شوند و خروجی های لازم جهت کنترل سیستم را تامین می کنند. در بعضی موارد آن ها می توانند به طور مستقیم یک وسیله را راه اندازی کنند، مانند لول سوئیچ هایی که در پمپ های فاضلاب خانگی به کار می روند.
ویژگی های کلیدی آن ها نوع ماده ی اندازه گیری شده، نوع خروجی، نوع سوئیچ، ولتاژ و جریان نامی و نوع ماده ی به کار رفته در ساخت بدنه، ساقه و قسمت شناور آن می باشد.
از لول سوئیچ ها به طور گسترده در فرایندهای صنعتی به منظور مانیتور سطح مخازن و تانک ها استفاده می شود. آن ها در ماربردهای روزمره به خوبی مورد استفاده قرار می گیرند.
 لول سوئیچ

سوئیچ های محدود کننده یا لیمیت سوئیچ

سوئیج های محدود کننده یا لیمیت سوئیچ ها (lilmit switch) وسایل الکترو مکانیکی هستند که جهت تشخیص حرکت و موقعیت مکانیکی طراحی شده اند و سیگنال های خروجی را برای کنترل کننده طراحی می کنند. آن ها هم به صورت سوئیچ های ساده موجود هستند و هم به همراه ضمائم زمخت  که برای محیط های سخت و دشوار در کف کارخانه ها مناسب می باشد.
ویژگی های کلیدی آن ها نوع محرک، ولتاژ و جریان نامی آن ها است. وجود تنوع در انواع محرک ها از میله ها تا جاروبک ها این اطمینان را می دهد که هر نوع  از ماشین، دستگاه و یا قطعه کار می تواند توسط لیمیت سوئیچ تشخیص داده شود.
لیمیت سوئیچ در بسیاری از ماشین های مصرف کننده مانند ماشین های لباسشویی مورد استفاده قرار می گیرد. در فرم مقاومتی آن ها  در بسیاری از تجهیزات تولیدی مانند کارخانه های تولید فولاد و کاغذ مورد استفاده قرار می گیرند.
سوئیچ محدود کننده

سوئیچ صفحه ای

سوئیچ های صفحه ای بوردهای مداری هستند که بر پایه ی قطعات الکترو مکانیکی بوده و امکان کنترل لمسی پروسه های صنعتی و ماشین ها را بدون نیاز به سوئیچ های فشاری فراهم می نمایند. آن ها اغلب به صورت سفارشی برای پروسه های خاص طراحی می شوند.
از ویژگی های کلیدی آن ها می توان به نوع مونتاژ مدار، نوع محرک و ترمینال، تعداد کلیدها، گرافیک، روشنایی و جلوه ی ظاهری آن می توان اشاره نمود.
سوئیچ های صفحه ای در تولید محصولات تجاری متداول هستند زیرا ترکیب همه ی توابع کنترلی در یک وسیله می تواند موجب صرفه جویی در هزینه شود، نسبت به زمانی که از چند سوئیچ مجزا استفاده شود.
سوئیچ صفحه ای

سوئیچ فشار یا پرشر سوئیچ

سوئیچ های فشار قطعات الکترو مکانیکی هستند که فشار مایعات را تشخیص داده و سیگنال های خروجی را برای کنترل کننده تامین می نماید. آن ها اغلب از یک دیافراگم به عنوان وسیله ی تشخیص استفاده می نمایند.
ویژگی های مهم آن ها نوع فشار، نوع مایع، ماده ی مورد استفاده در دیافراگم، اتصال فشار، حداکثر و حداقل فشار کاری و حداکثر جریان سوئیچ می باشد.
سوئیچ های فشار جهت حفظ فشار در محدوده ی مجاز در سیستم های روغن کاری مورد استفاده قرار می گیرد که افزایش و کاهش فشار می تواند منجر به خرابی ماشین ها و دستگاه ها شود.
کلید فشار

سوئیچ های زنجیری

سوئیچ های زنجیری قطعات الکترو مکانیکی هستند با استفاده از دست تحریک می شوند و برای خاموش و روشن کردن و یا افزایش تدریجی میزان توان یک مدار استفاده می شوند. بیشترین استفاده ی آن ها در کاربردهای روشنایی است که برای سوئیچ نمودن لامپ ها به کار می روند. سوئیچ های طنابی به عنوان وسیله ای برای توقف اضطراری استفاده می شوند.
از ویژگی های مهم آن ها می توان به تابع سوئیچینگ، ولتاژ یا جریان نامی و همچنین ویژگی های متنوعی که مخصوص کاربردهای استپ اضطراری است اشاره نمود، مانند تشخیص پارگی و شکستگی در کابل.
سوئیچ های زنجیری برای کنترل دستی روشنایی های فوقانی و یا فن ها مورد استفاده قرار می گیرند. مانند سوئیچ های طنابی این سوئیچ ها نیز برای توقف اضطراری استفاده می شوند، به عنوان مثال در طول یک نوار نقاله ی متحرک.
 کلید زنجیری

سوئیچ های دیواری

سوئیچ های دیواری وسایل الکترو مکانیکی بوده که با دست تحریک شده که اکثرا برای کنترل روشنایی در ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شوند. همچنین آن ها جهت کنترل پنک های سقفی و پریزها و مسیرهای الکتریکی نیز استفاده می شوند.
ویژگی های کلیدی آن ها شامل ترکیب عملکرد وسایل، نوع محرک، عملکردهای اضافه ی سوئیچ مانند کنترل دیمر، کنترل سرعت فن، یا سویئچینگ تایمرها می باشد.
سوئیچ های دیواری به طور خاصی طراحی شده که در ولتاژهای خط عمل نموده و درون قاب های الکتریکی استاندارد قرار می گیرند. این سوئیچ ها جهت استفاده در ساختمان های مسکونی و تجاری موارد استانداردی هستند. دکوراتورها و طراحان می توانند این کلیدها را از کلیدهای صنعتی که در آن ها زیبایی شناسی اهمیت چندانی ندارد، مجزا کنند.

کاربردهای و موارد استفاده در صنایع

سوئیچ ها کاربردهای بی شماری در هر کدام از صنایع دارند از قبیل صنایع هوا فضا، صنایع شیمیایی، خودرو، مخابرات، صنایع دریایی، دارویی، نظامی، پتروشیمی و حمل و نقل؛ همچنین در بخش های خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان یک تکنولوژی که در همه جا وجود دارد، سوئیچ ها می توانند به عنوان بخشی از رابط کاربر و هر نوع محصول الکتریکی و مکانیکی در همه جا یافت شوند. برخی از مکان هایی که سوئیچ ها در آنجا دیده می شوند عبارتند از:
–          کنترل کننده های دسترسی و خروج
–          هواپیما
–          آمپرسنج
–          وسایل و لوازم برقی
–          سیستم های قطع کننده
–          نوار نقاله
–          درها
–          جرثقیل ها
–          تجهیزات الکترو پنوماتیک
–          توقف اضطرای
–          پله های برقی
–          سیستم های HVAC
–          سیستم های هیدرولیک
–          سیستم های راه انداز و احتراق
–          ابزار آلات
–          ابزراهای ماشینی
–          موتورها
–          سیستم های پنوماتیک
–          مخازن تحت فشار
–          سیستم های کنترل فرایند
–          اینترلاک های ایمنی
–          دستگاه های تصفیه ی گاز
–          سیستم های جداکننده
–          سیستم های کنترل سرعت
–          حوضچه ها
–          تانک ها
–          ترانسفورماتورها
–          شیرهای برقی
–          ولت مترها
به طور کلی در کاربردهای تخصصی، نوع کار برد مشخص می کند که چه نوعی از سوئیچ برای آن کار مناسب می باشد؛ زیرا فرم سوئیچ یک فاکتور حیاتی است و تا زمانی که هدف استفاده از سوئیچ مشخص نباشد نمی توان سوئیچ مناسبی انتخاب نمود.
ملاحظات
تعداد پل ها، قابلیت ها و عملکردها و فرم سوئیچ
از آنجایی که در کاربردهای مختلف، انواع مختلفی از سوئیچ استفاده می شود، هم به دلیل فرم و هم به دلیل تعداد پل ها و عملکردهای سوئیچ ها، مسئله ی مهم این است که هنگام تصمیم گیری برای خرید بدانیم کدام نوع سوئیچ برای کاربرد ما مقدم است.
به عنوان مثال، یک سوئیچ ساده ی روشنایی تنها به یک پل و یک قابلیت نیاز دارد؛ ولی می تواند فرم های مختلفی داشته باشد: زنجیری، فشاری، راکر، چرخشی، کشویی، تاگل و سوئیچ های آشنای دیواری که همگی متداول هستند. به عنوان مثالی دیگر یک لول سوئیچ را در نظر بگیرید که برای تشخیص تکمیل ظرفیت یک تانک استفاده می شود. این نوع سوئیچ تنها یک فرم مشخص دارد ولی می تواند تعداد پل ها و عملکردهای متفاوتی داشته باشد. انتخاب سوئیچ باید بر اساس اهداف و عملکردهای کلی سیستم مورد نظر باشد.
این نکته را در نظر داشته باشید که فرم های مختلف می تواند محدودیت ها و ملاحظات فیزیکی متفاوتی را به دنبال داشته باشد. مثلا یک سوئیچ چرخشی الکتریکی دارای حداکثر توان نامی است که شما باید از آن آگاه باشید ولی یک لول سوئیچ چنین ویژگی ندارد، و یا یک پرشر سوئیچ دارای فشار نامی است که چنین مشخصه ای در سوئیچ های دیواری مطرح نمی شود.
قیمت و کیفیت
قیمت و کیفیت ساخت سوئیچ ها به طور چشمگیری متغیر است. ساده ترین و ارزان ترین سوئیچ ها تنها چند دلار هستند، در حالی که در سیستم های پیچیده سوئیچ ها صدها دلار هزینه در بر داردند. قضاوت در مورد کیفیت سوئیچ ها سخت است ولی یک گواهی استاندارد صنعتی این اطمینان را خواهد داد که یک سوئیچ دارای حداقل ویژگی هایی است که توسط یک دولت و یا آژانس مورد اعتماد تعیین شده است.
تفاوت مهمی بین سوئیچ های جدید و سوئیچ های تعمیر شده وجود ندارد. سوئیچ های جدید گران تر بوده ولی دارای ضمانت هستند. سوئیچ های دست دوم ارزان تر هستند ولی ضمانت نداشته و قابلیت اطمینان کمتری دارند. این سبک و سنگین کردن باید به دقت انجام شود، مخصوصا در مورد کاربردها و تجهیزات مهم و حیاتی.
در نظر داشته باشید که این مقاله راجع به سوئیچ های الکتریکی است و نه سوئیچ های شبکه.
ویژگی های مهم
کیفیات مختلفی برای انتخاب سوئیچ باید در نظر گرفته شود، که در مورد برخی از آن ها تا کنون صحبت کردیم. در این قسمت به طور مفصل در مورد ویژگی های قابل توجه و مهم بحث خواهیم کرد. ویژگی ها به دو دسته ی اصلی تقسیم می شوند : ویژگی های ساختاری و ویژگی های الکتریکی.
ساختار سوئیچ
ساختار سوئیچ دارای بیشترین اهمیت است. این که سوئیچ از چه ساخته شده و چگونگی مونتاژ آن تعیین کننده ی این است که برای چه کاربردی مناسب است.
تنظیمات مدار
تنظیمات مدار مربوط به تعداد پل ها، تعداد قابلیت ها و قدرت قطع سوئیچ می شد. سوئیچ ها عموما بین یک تا چهار پل و یک تا سه نوع عملکرد دارند. برخی از آن ها می توانند یک یا دو نقطه ی قطع داشته باشند.
آبکاری اتصالات و ترمینال ها
جنس اتصالات و ترمینال ها می تواند بر سرعت پاسخگویی، هزینه و قابلیت طمینان سوئیچ ها تاثیر می گذارد. اتصالات از فلزاتی مانند طلا، نقره و نیکل ساخته می شود و ترمینال ها به وسیله ی قلع لحیم کاری می شود.
درجه بندی P و NEMA
درجه ی حفاظت ورودی (IP) و درجه ی حفاظت انجمن بین المللی سازندگان الکتریکی (NEMA) ، دستورالعمل های رسمی هستند که نشان می دهد هر سوئیچ در چه شرایط محیطی می تواند کار کند. در جه بندی سختگیرانه تر برای محیط های کاری مناسب است که شرایط سخت تری دارند.
نوع نصب
نحوه ی نصب سوئیچ مشخص می کند چگونه می تواند به یک سیستم اضافه شود. روش نصب باید به صورت مناسب و سازگار با محیط باشد تا از قرار گرفتن و عملکرد مناسب سوئیچ مطمئن باشیم.
ویژگی های الکتریکی
مانند سایر وسایل الکترو مکانیکی، مشخصات الکتریکی یک سوئیچ بسیار مهم است. قابلیت الکتریکی یک سوئیچ بیانگر میزان توانایی آن در انجام وظایفش می باشد.
نوع اتصالات
در سوئیچ های دو حالته یا changeover دو نوع اتصال وجود دارد : اتصال کوتاه (MBB) و غیر اتصال کوتاه (BBM) . در سوئیچ های غیر اتصال کوتاه قبل از فعال شدن مدار بعدی، مدار قبلی غیر فعال متوقف می شود. سوئیچ های اتصال کوتاه به صورت بسیار سریع و فوری هر دو مدار را فعال می کند. این مسئله بر عملکرد مدار تاثیر می گذارد و انتخاب صحیح آن ضروری است.
 
جریان نامی
جریان نامی بر حسب میلی آمپر و یا آمپر اندازه گیری می شود. عبور جریان بیش از این مقدار می تواند موجب بروز خرابی های مهم در سوئیچ و بدنبال آن بروز خطراتی شود.
قدرت دی الکتریک
هر سوئیچ دارای مواد عایق پلاریزه یا قطبی شده ای است که دی الکتریک نامیده می شود. میزان قدرت دی الکتریک که بر حسب ولت سنجیده می شود، بیانگر بزرگترین میدان الکتریکی قابل تحمل برای دی الکتریک است بدون آن که توانایی عایق سازی آن کم شود.
طول عمر الکتریکی و مکانیکی
این ویژگی به تعداد دفعات نامی عملکرد الکتریکی و مکانیکی سوئیچ قبل از این که خراب شود، اشاره می کند. طول عمر نامی بیشتر به این معنی است که سوئیچ دوام بیشتری دارد و دیرتر به تعمیر و جایگزین کردن نیاز پیدا می کند.
توان نامی
توان نامی بر حسب ولت-آمپر (VA)، وات (W) یا اسب بخار (hp) اندازه گیری می شود و بیانگر حداکثر توان ایمن قطعه است. استفاده ی توان بیشتر از این مقدار می تواند موجب بروز خرابی های مهم در سوئیچ و بدنبال آن بروز خطراتی شود.
ولتاژ نامی
بر حسب ولت اندازه گیری می شود و حداکثر مقدار ولتاژی است که می توان به طور ایمن به سوئیچ اعمال نمود. استفاده ی توان بیشتر از این مقدار می تواند موجب بروز خرابی های مهم در سوئیچ و بدنبال آن بروز خطراتی شود.

محصولات مرتبط

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کلید راکر 3 پایه کوچک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *