سلف 1.5 میلی هانری 1/2 وات

شناسه محصول: SLF-6 دسته: , ,
سلف مقاومتی 1/5 میلی هانری
1/2 وات
 RFC 1.5MH 1.2W

540 تومان

ناموجود

ویژگی های محصول

وزن 0.005000 گرم
نوع

اندکتور

توضیحات محصول

انواع سلف

سلف ها در انواع و شکل های مختلف در صنایع الکترونیکی به کار می روند. سلف ها عملکردهای گوناگونی درون یک مدار دارند. بعضی از انواع آن ها برای فیلتر کردن و حذف اسپایک ها (سیگنال های ناگهانی با دامنه ی زیاد) در خطوط قدرت  و بعضی دیگر در فیلترهای با عملکرد بالا مورد استفاده قرار می گیرند، و برخی نیز در اسیلاتورها استفاده می شوند. همچنین کاربردهای مختلف و گوناگونی وجود دارد که در آن ها از سلف ها استفاده می شود. در نتیجه انواع مختلفی از سلف ها می تواند وجود داشته باشد. سایز، فرکانس، جریان، مقدار و بسیاری از فاکتورهای دیگر به این معناست که طیف وسیعی از انواع سلف ها موجود می باشد.

مبانی سلف

گرچه انواع مختلفی از سلف وجود دارد ولی همه ی ان ها از قوانین اصلی تبعیت می کنند. هر سلف یک میدان مغناطیسی اطراف هادی هایش ایجاد می کند و همچنین دارای راکتانس معینی می باشد.

نماد سلف
نماد مداری سلفنکته :

اندوکتانس یکی از فاکتورهای اصلی است که بر مدارهای الکتریکی تاثیر می گذارد. هر سیم یا سیم پیچ دارای اندوکتانس مخصوص به خودش می باشد که هنگام عبور جریان باعث ایجاد میدان مغناطیسی می شود. انرژی در میدان ذخیره می شود و عملکرد سیم پیچ مقاومتی را نشان می دهد که مقدار عبور جریان از درون هادی یا سیم پیچ را تغییر می دهد.

هسته های سلف

سلف ها در حالت عادی به صورت سیم پیچ ساخته می شوند، به این دلیل که میدان مغناطیسی بین سیم پیچ ها ذخیره می شود. و همچنین این گونه سلف ها با اندوکتانس به اندازه ی کافی بزرگ را می توان به راحتی ساخت.

از آنجایی که نقوذ پذیری مغناطیسی یا پرمابلیته ی محیطی که سیم پیچ در آن قرار دارد تاثیر بسیار مهمی بر اندوکتانس دارد، اغلب از یک هسته در مرکز سیم پیچ استفاده می شود. هسته هایی مانند آهن، فریت و سایر مواد مغناطیسی اغلب استفاده می شوند. آن ها به طور قابل ملاحظه ای می توانند سطح اندوکتانس را افزایش دهند. ولی در انتخاب هسته باید مراقب بود تا از عملکرد مناسب آن برای سطح توان مورد نیاز، فرکانس و کاربردهای عمومی سلف اطمینان یابیم.

انواع مختلف هسته ی سلف

مانند سایر قطعات الکترونیکی از قبیل خازن، انواع مختلفی از سلف نیز وجود دارد. ولی تعریف دقیق انواع مختلف سلف ها کمی مشکل است زیرا کاربردهای مختلف سلف های گوناگون بسیار وسیع می باشد.

گرچه این امکان وجود دارد که یک سلف را با استفاده از ماده ی به کار رفته برای هسته ی آن تعریف نمود، ولی این تنها راه دسته بندی سلف ها نیست. با این حال برای تعاریف اصلی از این دیدگاه استفاده می شود .

سلف با هسته ی هوا (بدون هسته) : این سلف ها در حالت عادی برای کاربردهای RF مورد استفاده قرار می گیرند که در آن ها سطح اندوکتانس مورد نیاز کوچک می باشد. عدم استفاده از هسته چندین مزیت دارد : از آنجایی که هوا تلفات ندارد بنابراین تلفات هسته نخواهیم داشت و با فرض پائین بودن مقاومت سیم پیچ یا سلف، این مسئله منجر به بالا رفتن ضریب کیفیت (Q) می شود. در عوض برای به دست آوردن سطح معینی از اندوکتانس باید تعداد حلقه های سیم پیچ را بیشتر کرد که این باعث افزایش اندازه ی فیزیکی سلف می شود.

سلف با هسته ی آهنی : هسته های آهنی معمولا در سلف هایی با اندوکتانس زیاد و توان بالا مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از سیم پیچ های یا چوک ها ممکن است از ورقه های آهن استفاده کنند. این سلف ها عموما استفاده ی زیادی ندارند.

سلف با هسته ی فریت : فریت یکی از پرکاربردترین هسته ها در سلف های گوناگون می باشد. فریت از سرامیک اکسید فلز تشکیل شده که اطراف ترکیبی از اکسید آهن (Fe2O3) و اکسید منگنز-روی یا اکسید نیکل-روی قرار می گیرد که به شکل مورد نیاز درآمده و فشرده شده است.

سلف با هسته ی آهنی قوی : هسته ی دیگری که می تواند در انواع مختلف سلف ها مورد استفاده قرار گیرد اکسید آهن می باشد. مانند فریت، این هسته نیز دارای پرمابلیته یا نفوذ پذیری مغناطیسی بالایی است. بنابراین باعث شده سلف هایی با اندوکتانس بسیار بیشتر در فضای کوچکتری ساخته شوند.

انواع مختلف سلف های مکانیکی و کاربرد آن ها

سلف ها همچنین می توانند بر حسب ساختار مکانیکی شان دسته بندی شوند. گروه های استاندارد مختلفی وجود دارد که بر اساس آن ها می توان سلف ها را دسته بندی کرد.

بوبین ها : این سلف ها در واقع بوبین های استوانه ای شکل هستند. آن ها می توانند برای نصب روی بورد مدارهای چاپی طراحی شوند، حتی نصب سطحی آن ها ممکن است بسیار بزرگ باشد و می تواند از طریق سایر روش های مکانیکی نصب شوند. برخی از انواع قدیمی این سلف ها ممکن است ساختاری مشابه مقاومت های پایه دار عادی داشته باشند.

سلف های حلقوی یا چنبره ای: این سلف ها روی یک قالب دایروی یا چنبره پیچیده می شوند. اغلب جنس این قالب از فریت است تا نفوذ پذیری هسته افزایش یابد. مزایای استفاده از حلقه این است که باعث شده شار مغناطیسی در یک مسیر دایروی اطراف چنبره حرکت نموده، در نتیجه شار نشتی بسیار کم می شود. عیب سلف های چنبره ای این است که برای ساخت این سلف ها به دستگاه سیم پیچی خاصی نیاز است به طوری که در طی فرآیند ساخت سیم در هر دور باید از درون چنبره عبور کند.

سلف های سرامیکی چند لایه : این نوع از سلف ها به وفور در تکنولوژی نصب سطحی استفاده می شوند. سلف داخل فریت یا یک ماده ی سرامیکی مغناطیسی پرکاربرد دیگر ساخته می شود. سیم پیچ درون بدنه ی سرامیکی قرار گرفته و برای اتصال به مدار خارجی مانند خازن های تراشه ایی از پوشش ها یا کلاهک های انتهایی استفاده می شود.

سلف های غشایی یا فیلمی : در این نوع از سلف ها از یک غشای رسانا روی ماده ی اصلی استفاده می شود. این غشا بعدا هاشور خورده و یا به نحوی شکل می گیرد که مشخصات رسانشی مورد نیاز را ارائه نماید.

همان طور که دیده می شود، روش های مختلفی برای دسته بندی سلف های مختلف وجود دارد. هر کدام از این روش ها مزیت های خودش را دارد و هنگام تصمیم گیری جهت انتخاب سلف برای یک کاربرد خاص، لازم می باشد. تکنولوژی و مواد جدید باعث شده عملکرد سلف ها افزایش یافته و گزینه های بیشتری پیش روی طراحان مدار برای کاربردهای RF، مبارزه با EMI و یا برای کاربردهای قدرت قرار گیرد.
 ارائه شده در فروشگاه قطعات الکترونیک بازار برق

محصولات مرتبط

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سلف 1.5 میلی هانری 1/2 وات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *