خازن تریمر مشکی 60 پیکوفاراد

شناسه محصول: CPT-2 دسته: , ,
خازن تریمر مشکی 60-0 پیکو فاراد

3,200 تومان

موجود

ویژگی های محصول

وزن 0.005 گرم
نوع

تریمر

توضیحات محصول

خازن تریمر

خازن های تریمر خازن های متغیری هستند که به منظور کالیبراسیون تجهیزات در طول فرآیند تولید و یا هنگام سرویس نمودن تجهیزات، مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها برای عملکرد مصرف کننده ی نهایی در نظر گرفته نمی شوند. خازن های تریمر اغلب به صورت مستقیم روی بورد مدار چاپی (PCB) نصب می شوند، از این رو مصرف کننده به آن دسترسی ندارد و در طول فرآیند تولید با استفاده از یک پیچ گوشتی کوچک تنظیم می شوند. طبیعتا خازن های تریمر ارزان تر از خازن های متغیر کامل هستند و برای تنظیمات کمتری استفاده می شوند.

خازن های تریمر برای تنظیم اولیه ی مقادیر فرکانس اسیلاتورها، زمان شروع، زمان صعود و فرود و سایر متغیرها در مدار استفاده می شود. هنگامی که مقدار متغیرها در طول زمان تغییر می کند با استفاده از خازن های تریمر، تعمیرکاران می توانند تجهیزات را در زمان نیاز مجددا کالیبره کنند.

دو نوع خازن تریمر وجود دارد : خازن تریمر هوایی و خازن تریمر سرامیکی

تعریف : خازن تریمر خازن متغیری است که برای کالیبراسیون اولیه و یا مجدد تجهیزات استفاده می شود که عموما به صورت مستقیم روی PCB نصب می شوند و فقط توسط تعمیرکاران حرفه ای قابل دسترسی است و مصرف کننده ی نهایی نمی تواند از آن استفاده نماید.

ویژگی ها

ولتاژ نامی، ظرفیت نامی، پلاریته

ولتاژ نامی خازن های تریمر تا 300 ولت می باشد، گرچه ولتاژهای نامی تا 100 ولت متداول تر می باشند. از آنجایی که خازن های تریمر از دسته ی خازن های متغیر هستند، به جای یک مقدار منفرد ظرفیت خازنی دارای یک رنج از ظرفیت خازنی هستند. کمترین مقدار ظرفیت معمولا بین 0.5 تا 10 پیکو فاراد است، در حالی که حداکثر ظرفیت بین 1 تا 120 پیکو فاراد می باشد. ظرفیت واقعی می تواند بین حداکثر و حداقل مقادیر ظرفیت در یک خازن تریمر تغییر کند. ولی هرگز نمی تواند صفر شود. لازم به ذکر است که خازن های تریمر قطبی یا پلاریزه نیستند.

تلورانس و دقت

خازن های تریمر تلورانس خوبی ندارند. گاهی مواقع تلورانس می تواند بین 0 تا 100% باشد. این بدین معناست که خازن های تریمر می توانند دارای حداکثر ظرفیت دو برابر مقدار نامی باشند. اما به هر حال تلورانس بد نمی تواند مشکل مهمی برای مهندسین باشد زیرا خازن های تریمر متغیر هستند. حتی اگر حداکثر مقدار ظرفیت خازنی در خازن های مختلف متفاوت باشد می توان با چرخاندن پیچ گوشتی به اندازه ی زاویه ی معین آن را تنظیم نمود. دقت به میزان زیادی وابسته به اپراتور است به نحوی که در صورت تمایل می تواند زمان بیشتری برای تنظیم خازن در مقدار مطلوب صرف کند. اغلب خازن های تریمر به جای اپراتورهای انسانی توسط ربات ها تنظیم می شوند زیرا آن ها از دقت بیشتری برخوردار هستند. برای دستیابی به دقت بیشتر توصیه می شود از ابزار غیر فلزی استفاده شود، زیرا پیچ گوشتی های فلزی به عنوان منبع ظرفیت خازنی ظرفیت خازنی را وقتی ابزار از خازن دور می شود، تغییر خواهد داد.

ساختار و خواص خازن تریمر

دو نوع خازن تریمر وجود دارد : خازن تریمر هوایی و خازن تریمر سرامیکی. این دو نوع از مواد مختلفی به عنوان دی الکتریک استفاده می کنند. در هر دو نوع برای تغییر ظرفیت از یک حرکت چرخشی استفاده می شود. ساختار خازن های تریمر مشابه ساختار گونه ی بزرگتر آنها، یعنی خازن های متغیر می باشد. خازن های تریمر از صفحات فلزی نیم دایره ای تشکیل شده اند. یکی از صفحات ثابت است در حالی که سایر صفحات می تواند توسط پیچ گوشتی چرخانده می شود. کاربر ظرفیت خازنی را با چرخاندن محور و افزایش یا کاهش میزان هم پوشانی بین دو صفحه تغییر می دهد. مکانیسم دنده ای برای بهبود دقت استفاده می شود زیرا بین کمترین و بیشترین تنظیمات می توان چندین چرخش ایجاد نمود.

کاربردهای خازن تریمر

کاربردهای بالقوه برای خازن های تریمر متعدد می باشد. هر جا که لازم باشد مقدار ظرفیت خازن با یک مدار معین در طول فرآیند ساخت هماهنگ شود، از خازن های تریمر استفاده می شود. دلیل استفاده از آن ها (به جای استفاده از خازن های ثابت و دقیق) این است که سایر عناصر مدار تلورانس مختص به خودشان را دارند و مقدار آن ها می تواند تا 20% از آن چه مهندس طراح انتظار دارد در مدار اتفاق بیافتد، تغییر کند؛ به منظور هماهنگی و رفع این تلورانس ها خازن های تریمر استفاده می شوند.

آن ها معمولا در مدارهای مختلف RF و مسیرهای VHF میکروویو استفاده می شوند. انواع غیر مغناطیسی مخصوصی از آن ها در تجهیزات پزشکی استفاده می شود، مانند اسکنرهای NMR و MRI که میدان های مغناطیسی بسیار قوی تولید می کنند و خازن هایی که در ساختمان آن ها از مواد فرومغناطیس مانند فولاد استفاده شده است را خراب می کند. سایر کاربردهای متداول عبارتند از : اسیلاتورها، تیونرها، اسلاتورهای کریستالی و فیلترها. همچنین خازن های تریمر در تجهیزات مخابراتی نیز یافت می شوند مانند گیرنده ها و فرستنده های رادیویی سیار و فضایی، اسپیلیترهای سیگنال و تقویت کننده های CATV.

ارائه شده در فروشگاه قطعات الکترونیک بازار برق

محصولات مرتبط

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خازن تریمر مشکی 60 پیکوفاراد”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *