فیوز شیشه ای 0.5 آمپر 250 ولت

شناسه محصول: FU-06 دسته: , ,
glass Fuse 0.5A-250V
500mA 5*20mm
سایز کوچک

750 تومان

موجود

ویژگی های محصول

وزن 2 گرم
نوع

شیشه ای

سایز

20 میلی متر

جریان

0.5 آمپر

ولتاژ نامی

250 ولت

توضیحات محصول

ارائه شده در فروشگاه قطعات الکترونیک بازار برق
فیوز چیست :
فیوز یک قطعه ی الکترونیکی است که برای حفاظت مدار در مقابل اضافه جریان، اضافه بار و اطمینان از ایمنی مدار استفاده می شود. انواع مختلفی از فیوزها در بازار موجود هستند ولی عملکرد همه ی این فیوزها یکسان است.
فیوز شامل یک سیم فلزی با مقاومت پائین است که در یک ماده ی غیر قابل احتراق محصور شده است. هنگامی که اتصال کوتاه اتفاق می افتد اضافه جریان یا اتصال نامتناسب بار اتفاق می افتد، سپس سیم نازک درون فیوز به دلیل حرارت ایجاد شده از حجم بالای جریان ذوب می شوند. به دنبال آن ارتباط منبع تغذیه از مدار مورد نظر قطع می شود. در حالت عملکرد عادی مدار سیم فیوز که فقط یک قطعه ی با مقاومت بسیار پائین است، و بر عملکرد عادی سیستم اتصال یافته به منبع تغذیه تاثیری نمی گذارد.
انواع فیوز :
انواع مختلفی از فیوزها در بازار موجود هستند و می توانند بر اساس جنبه های متفاوت دسته بندی شوند. جالب است بدانید که فیوزها هم در مدارات AC و هم در مدارات DC استفاده می شوند.
انواع فیوز
فیوزها بر اساس نوع ولتاژ تغذیه ی ورودی به دو دسته ی اصلی تقسیم بندی می شوند :
1- فیوزهای AC
2- فیوزهای DC
فیوزهای AC و DC
تفاوت کمی بین فیوزهای AC و DC به کار رفته در سیستم های AC و DC وجود دارد. در سیستم DC هنگامی که سیم فلزی به دلیل حرارت ایجاد شده در اثر جریان ذوب می شود جرقه ای ایجاد شده و خاموش کردن این جرقه به دلیل مقدار ثابت DC مشکل می باشد. بنابراین به منظور کوچکتر کردن جرقه ی فیوز، فیوز DC کمی بزرگتر از فیوز AC است تا با افزایش فاصله ی بین الکترودها جرقه ی درون فیوز کاهش یابد. به عبارت دیگر در سیستم AC ولتاژ با فرکانس 60 یا 50 هرتز تغییر می کند، یعنی دامنه ی ولتاژ از صفر تا حداکثر مقدارش در هر ثانیه 60 بار تغییر می کند. این مسئله باعث شده جرقه نسبت به سیستم های DC راحت تر خاموش شود. بنابراین فیوزه ای AC نسبت به فیوزهای DC کمی کوچکتر هستند.
همچنین می توان فیوزها را بر مبنای تعداد دفعات مصرف دسته بندی کرد :
1- فیوزهای یک بار مصرف
2- فیوزهای قابل بازنشانی (Resettable)
فیوزهای یک بار مصرف
فیوزهای یک بار مصرف شامل یک سیم فلزی هستند که هنگامی که اضافه جریان، اضافه بار یا اتصال نامناسب بار اتفاق می افتد، آتش گرفته و می سوزد. مصرف کننده باید به صورت دستی فیوز را تعویض کند. این فیوزها ارزان بوده و تقریبا در همه ی سیستم های الکتریکی و الکترونیکی استفاده می شوند.
این فیوزها بر مبنای ویژگی ها و مشخصات اصلی زیر تقسیم بندی می شوند :
– ظرفیت انتقال جریان فیوز
– ظرفیت قطع
– مقدار Itدر فیوز
– مشخصات پاسخ
– ولتاژ نامی فیوز
– اندازه ی پکیج فیوز
در ادامه توضیح مختصری در مورد مشخصات فوق ارائه می شود.
– ظرفیت انتقال جریان فیوز: منظور مقدار جریانی است که فیوز می تواند به راحتی و بدون قطع مدار هدایت کند.
– ظرفیت قطع : حداکثر مقدار جریانی که می تواند به طور ایمن توسط فیوز قطع شود، ظرفیت قطع نامیده می شود و باید بیش از مقدار جریان اتصال کوتاه مورد انتظار باشد.
– مقدار Itدر فیوز : مقدار It به طور عادی مربوط به فیوزی است که در شرایط اتصال کوتاه مورد استفاده قرار گرفته است و  بیانگر مقدار انرژی است که فیوز هنگام رفع خطای مدار تحمل می کند .
– مشخصات پاسخ : سرعت عملکرد فیوز به مقدار جریانی که درون سیم آن جاری می شود بستگی دارد. هر چه جریان بیشتری درون سیم فیوز جاری شود، پاسخ فیوز سریع تر خواهد بود.
مشخصات پاسخ نشان دهنده ی پاسخ زمانی به پدیده ی اضافه جریان می باشد. فیوزهایی که به سرعت به اضافه جریان پاسخ می دهند فیوزهای تند کار یا بسیار تند کار نامیده می شوند. آن ها در بسیاری از قطعات نیمه هادی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا نیمه هادی ها با اضافه جریان به سرعت خراب می شوند.
نوع دیگری از فیوز وجود دارد که فیوز کند کار نامیده می شود. عکس العمل این فیوزها به اضافه جریان خیلی سریع نیست ولی چند ثانیه پس از اضافه جریان عمل می کنند. این فیوزها در سیستم های اکترونیکی کنترل موتور کاربرد دارند، زیرا موتورها در لحظه ی راه اندازی جریان بیشتری می کشند.
– ولتاژ نامی فیوز : هر فیوز دارای حداکثر ولتاژ نامی است، به عنوان مثال  اگر فیوزی برای ولتاژ 32 ولت طراحی شده باشد نمی تواند در ولتاژ 220 ولت استفاده شود. مقادیر مختلفی از عایق سازی در فیوزهایی که در سطوح مختلف ولتاژ کار می کنند مورد نیاز است.
– اندازه ی پکیج فیوز : همان گونه که در ابتدای مقاله گفتیم، در فیوزهای AC و DC اندازه ی پکیج ها کمی متفاوت است. به همین ترتیب در کاربردهای مختلف، پکیج های متفاوت باید به دقت مورد استفاده قرار گیرند.
سایر فاکتورها و پارامترهایی که نوشته می شود، دمای کاری، افت ولتاژ، سرعت و … می باشد.
انواع دیگر فیوز :
– فیوز کارتریج : فیوزهای کارتریج برای حفاظت لوازم الکتریکی مانند موتورهای هوا ساز، یخچال، پمپ و … استفاده می شوند که در آن ها حداکثر ولتاژ و جریان نامی مورد نیاز است. آنها تا مقدار حداکثر 600 آمپر و 600 ولت AC موجود هستند و همان طور که در تابلوهای توزیع خانگی به وفور استفاده می شوند، در صنعت و تجارت نیز کاربرد زیادی دارند.
فیوزهای کارتریج دو نوع هستند :
1- فیوزهای همه منظوره بدون زمان تاخیر
2- فیوزهای کارتریج کاربردهای سنگین با زمان تاخیر
هر دو نوع این فیوزها از 250 ولت تا 600 ولت AC موجود بوده و دسته بندی آن روی انتهای کلاهک یا بدنه ی آن ها قابل مشاهده است.
فیوزهای تیغه ای :
این نوع فیوزها ( که به فیوزهای بیلی یا پلاگین نیز معروف هستند) بدنه ی پلاستیکی دارند و دارای دو کلاهک فلزی است که در سوکت قرار می گیرند. این فیوزها اغلب در اتومبیل ها برای حفاظت اتصال کوتاه و سیم پیچی استفاده می شوند.
فیوز تیغه ای ماشینی
فیوزهای برگشت پذیر یا قابل ریست (Resettable)
فیوزهای قابل ریست قطعاتی هستند که می توانند چندین مرتبه بدون نیاز به جایگزین کردن استفاده شوند. هنگامی که اضافه ی جریانی اتفاق بیافتد مدار را باز نموده و بعد از گذشت زمان مشخصی مجددا مدار را وصل می نمایند. قطعات با ضریب دمایی مثبت پلیمری (PPTC، پلی-فیوز یا پلی- سوئیچ که اغلب به عنوان فیوزهای قابل ریست شناخته می شوند) قطعات الکترونیکی پسیوی هستند که برای حفاظت در برابر اتصال کوتاه در مدارهای الکترونیکی استفاده می شوند.
کاربرد این گونه فیوزها در مکان هایی اسن که جایگزین کردن فیوز سخت  یا تقریبا غیر ممکن باشد، مانند فیوزهای به کار رفته در سیستم های هسته ای یا سیستم های هوا فضا.
فیوز برگشت پذیر ریستی
کاربردها و موارد استفاده ی فیوزها :
فیوزهای الکترونیکی می توانند در همه ی انواع کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی به کار روند :
–          موتورها
–          سیستم های هوا ساز
–          تابلوهای توزیع خانگی
–          وسایل و لوازم الکتریکی عمومی
–          لپ تاپ ها
–          تلفن های همراه
–          سیستم های بازی
–          پرینترها
–          دوربین های دیجیتال
–          DVD پلیرها
–          لوازم الکترونیکی قابل حمل
–          مونیتورهای LCD
–          اسکنرها
–          جعبه های باتری
–          درایوهای هارد دیسک
–          مبدل های قدرت

محصولات مرتبط

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “فیوز شیشه ای 0.5 آمپر 250 ولت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *